Choose your language

lørdag 26. mars 2011

USA - ABC Scandinavia

Det er fotball på TV og jeg er på etterskudd med bloggingen, og da blir det et ABC-innlegg fra meg også denne uka. 
Turen har kommet til U, og jeg ha valgt meg USA.

USA kan være så mangt, men jeg velger nok en gang å vise bilder fra Philadelphia. På taket av en turistbuss hadde jeg god oversikt, og fikk tatt drøssvis med bilder!  Noe av det som fasinerte meg var alle veggmaleriene. Myndighetene i byen har sponset over 2700 store veggmalerier rundt om i byen. I kjølvannet har det dukket opp flere hundre. Mural Arts Program startet som et anti-grafitti tiltak i 1984, og er i ferd med å fremstå som en nasjonalskatt.

Her er et lite utvalg:



Market Street .... Philadelphia City Council rett i mot



"Common Threads" av Meg Saligman er den høyeste, og stod ferdig i 1997. Bygningen ligger ved Broad street / Spring Garden street.



Alle slags bygninger er utsmykket



Samme bygg som over, men fra en annen vinkel



Bibliotekene, Free Library of Philadelphia, skal sikre at byens mangfoldige befolkning får enkel tilgang til kunnskap og informasjon. Her Charles L. Durham i Haverford Avenue



Biblioteket Charles L. Durham sett fra North 34th street



David McShane av Herman Wrice. Veggmaleriet ligger i North 34th street.

Flotte kunstverk alle sammen .... håper ikke at det blir så lenge til neste gang. 
Jeg har to fettere som bor like utenfor byen, så sjansen er absolutt til stede!

Takk til Dean og Jen som tok oss med på rundturen!


ABC Scandinavia # 21

Flere U-bilder finner du HER





11 kommentarer:

  1. Det der var jo skikkelig flott! Send bildene til alle de rotehuene som tagger ned alle mulig og umulige bygninger i byene med: ^#%"?*''##=`%¤<<

    SvarSlett
  2. Spennende- Tenk alt det arbeidet med planlegging og så maling. Virkelig et flott resulatat. Jeg har vært i USA noen ganger, men ikke her.

    SvarSlett
  3. Litt av en serie du viser her. har aldri hørt om dette prosjektet. Helt sikkert noe for alle store byer med masse kjedelige fasader. Nydelig formidlet! Du er kreativ.

    SvarSlett
  4. U står også for UTROLIG, som godt beskriver dine flotte bilder fra USA!!!! Jeg er en stor fan av veggkunst, og her viser du fram et flott knippe.

    Takk for turen ;)

    SvarSlett
  5. Kjempeflott serie dette!

    Sliter med å laste ned bloggen din for tiden. Og, - jeg har prøvd fra utrolig mange forskjellige pcer og nett de siste dagene...

    SvarSlett
  6. USA slutter aldri å fascinere, både på godt og vondt. Dette var en fin samling som viser at store bygninger ikke bare behøver å være kjedelig betong. Applaus!

    SvarSlett
  7. Det store land over there.. godt U valg

    SvarSlett
  8. Først: Takk for at du deler.. Makan har jeg aldri sett før, skikkelig flotte bilder av sinnsykt fine veggmalerier. Fy flate!

    *kineklem*

    Ps. blir med på jentevinfotocampingtur!

    SvarSlett
  9. Overraskende, gribende billeder. Det er smukt! Udsmykningerne er opfrindsomme. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om der stadig er graffiti i samme by?

    SvarSlett
  10. Så fantastisk flotte veggmalerier!! Norge kunne godt ha noen av disse også. Men når det er sagt så synes jeg faktisk at noe grafitti er fantastisk flott. Ha en deilig kveld :-)

    SvarSlett
  11. ola adorei os graffiti,coloquei algumas fotos aqui no meu blog pra que meus amigos aqui no brasil possa ver,espero que não si inporte,,tanbem adorei todas as suas fotos,gostaria de estar ai em todos essis lugares..abraços.

    SvarSlett

Thanks for visiting and leaving me a comment!